Les darreres setmanes els ciutadans de Cerdanyola del Vallès hem estat bombardejats amb missatges relatius a la nova marca de ciutat. I, certament, està molt bé ser la ciutat del coneixement... tot i que el que molts voldríem es que fos (també) la “Ciutat del coneixement amb impacte”.

A la presentació de la nova marca, l'Ajuntament fa un interessant recorregut per l'excel·lent i extens sistema científic, tecnològic i universitari de la ciutat, ple de agents referents i generadors de nous “coneixements” a través dels seus programes d'R+D+IT que, simplificant molt, podem agrupar en dues categories; els bàsics (recerca bàsica) i els implementables (recerca aplicada).

La generació del coneixement és una responsabilitat de les direccions d'aquestes entitats (i dels seus promotors, patrons...) que son les què defineixen els seus objectius i línies d'activitat. Però l'aplicació del coneixement (ai! l'aplicació), la seva transferència a la societat (a les empreses) és una altre cosa. Exigeix iniciatives distintes que fomentin la seva transformació en nous productes, processos o models de negoci.

I és en aquest camp a on un ajuntament com el de Cerdanyola ha de començar a tenir ("apostar") un paper rellevant si vol generar un potent ecosistema local que tregui el màxim profit dels actius de la ciutat, col·laborant amb tots els agents –els científics i tecnològics, es clar i, no s'oblidi, les empreses i futurs emprenedors-, donant facilitats, invertint en programes de foment, co-liderant i gestionant la promoció de la ciutat i atenent les persones, empreses i organitzacions amb noves idees o projectes amb voluntat de posar-los a la pràctica a Cerdanyola del Vallès. Aquestes eren algunes de les reflexions que es van posar sobre la taula durant el procés participatiu que s’està fent per definir el Pla Estratègic de ciutat.

Però el que és ben cert és que, hores d'ara, tenim una nova marca, un vídeo i una nova (una més) pàgina web.

Sent positiu diré que l'actual administració mostra un tarannà que desprèn ganes de modernitzar la ciutat.

Sent realista diré que, de moment, sembla una simple declaració d'intencions: marques de ciutat hem tingut varies els darrers 30 anys (la més coneguda: "vila universitària i tecnològica") i webs en l'àmbit tecnològic i empresarial també (Cerdanyola Industria o Cerdanyola Oberta)

Caldrà esperar una mica més per valorar si, finalment, s'ha produït l'esperat gir copernicà en les polítiques actives de promoció (estratègies, objectius, programes, recursos dedicats) perquè Cerdanyola del Vallès esdevingui, aquest cop si, la Ciutat del Coneixement amb Impacte.

Xavier Garriga Fortuño
Director
30Virtual.net

Aquest article es va publicar originalment el 26 de maig al setmanari cerdanyola al dia

Dil Dim Dic Dij Div Dis Diu
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30